giovedì 2 luglio 2009

Norcia: "utroque usu" dai Benedettini per promuovere l'unità della Chiesa.

Una lettera dell'Ecclesia Dei conferma nel bi-ritualismo l'apostolato liturgico di una giovane comunità monastica benedettina. Rinascimento Sacro, tempo fa, aveva già avuto modo di presentare con grande simpatia la Comunità monastica di Norcia per la fresca impostazione benedettiana che presentava. Oggi arriva il meritato riconoscimento del Santo Padre, perchè attraverso la loro testimonianza, sia incoraggiata l'unità liturgica chiesta dal Summorum Pontificum.




di A.R.


In occasione del secondo anniversario del Motu Proprio "Summorum Pontificum" (7 luglio), pare che la Commissione Ecclesia Dei, incaricata fin dall'inizio dell'applicazione del documento pontificio, abbia chiesto al Monastero benedettino di Norcia uno "speciale apostolato", cioè la celebrazione della santa Messa "in utroque usu", ossia secondo la forma straordinaria accanto alla forma ordinaria, "in collaborazione con la Santa Sede e in comunione con il vescovo diocesano" - aggiunge la nota della Commissione che richiede ai monaci questo servizio.

Lo comunicano ufficialmente i monaci della giovane comunità del paese nativo di San Benedetto, accompagnando la notizia con un'intervista esplicativa del loro abate Dom Cassian Folsom.

l'Abate tecnologico aggiunge che, per la metà di luglio, spera di avere la possibilità di fare ogni giorno una registrazione mp3 della messa conventuale cantata nel rito straordinario da condividere con il popolo del Web.

Questo "speciale apostolato" richiesto ai monaci, è il segno di una attiva promozione della convivenza e della diffusione del rito antico accanto al rito moderno, come ha sempre voluto Papa Benedetto, al fine di fecondare reciprocamente le modalità celebrative, ricollegando all'antica tradizione anche la forma ordinaria, che rischia sempre di prendere tangenti soggettive, e inoltre suggerendo la necessaria evoluzione organica del rito straordinario (che rischia il fissismo se viene lasciato in mano a frange fondamentaliste, quasi fosse una loro esclusiva).

Infatti, precisa l'apertura della lettera di mandato, questa celebrazione secondo i due usi dell'unico rito romano deve servire a far crescere l'unità della Chiesa. La Messa non può essere segno di divisione all'interno di una stessa Chiesa. Ecco perchè il Papa non può che desiderare la convivenza e il muto arricchimento delle diverse forme liturgiche della Chiesa una e santa.

La lettera è del 21 aprile, ma è stata resa nota al grande pubblico solo recentemente.
Qui il bollettino in inglese della comunità monastica interessata.

Nel giornalino della comunità, linkato sopra, c'è anche una interessantissima intervista con il giovane abate, liturgista, che discute e giustifica - documenti alla mano - questo nuovo apostolato richiesto dalla Santa Sede. Padre Zuldhorf già ne ha fatto oggetto di uno dei suoi famosi commenti.


Fonte Cantuale Antonianum

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INTERVIEW WITH THE PRIOR

Does this decision respect the Second Vatican Council Council?

It would be useful to read carefully the Council document on the Liturgy, Sacrosanctum Concilium. SC 22 says that:
“Regulation of the sacred liturgy depends solely on the authority of the Church, that is, on the Apostolic See and,as laws may determine, on the bishop.” Pope Benedict's Motu Proprio Summorum Pontificum simply reiterates that principle, and legislates for the use of the old rite alongside the new. Pope Benedict also emphasizes that the way
to interpret the Council documents is by the hermeneutic of continuity. That principle is also expressed in the document on the liturgy where it says: “…care must be taken that any new forms adopted should in some way grow organically from forms already existing” (SC 23). What we're really talking about here is legitimate
pluralism, which the Council advocates as well: “Even in the liturgy, the Church has no wish to impose a rigid uniformity in matters which do not involve the faith or the good of the whole community” (SC 37). So the celebration of the Mass in utroque usu by all means respects the Second Vatican Council. We are embracing both usages, and reaching out to other groups in search of unity. That's a very conciliar approach

But doesn't this mean “turning back the clock”?

On the contrary, I see a monastery “utriusque usus” as very forward looking, especially in terms of authentic ecumenism. By that I mean two things. First, the ethos of the extraordinary formis very similar to the ethos of the many oriental rites, and therefore celebrating the Eucharist according to both the Novus Ordo and the Ordo Antiquior allows us to serve as a bridge between East and West. Second, I think we need a good dose of “internal ecumenism” in the Church, so as to be able to dialogue with Catholics attached to the older liturgical forms without ideological prejudice.


How can you, as a liturgist, justify such a decision?

It is precisely as a liturgist that I have had the opportunity to study and experience the rich variety of liturgical traditions that exist within the Church. It is “politically correct” for Latin rite Catholics to be enthusiastic about the Byzantine rite. Why isn't it “politically correct” to be enthusiastic about the
extraordinary form as well? The history of the liturgy shows clearly a multiplicity of usages within the one Roman rite. It is thanks to many years of studying the liturgy that I came to see the importance of this unity in diversity. In fact, I argued this point in the presence of the then-Cardinal Ratzinger at a liturgical conference held at Fontgombault in France in 1997.
As a liturgist, I would also like to say that there is no perfect rite;there are positive and negative aspects in every liturgical tradition. The only perfect liturgy is the heavenly one. In addition, both the extraordinary and the ordinary form can be celebrated well or celebrated poorly. For a comparison to be fair,we have to place the best of both side by side.

How can the two usages influence each other?

The ordinary form stresses such elements as the participation of the faithful, the use of the vernacular, the ongoing development of the liturgy by the addition of new saints to the calendar, etc.: these are all very important.
At the risk of oversimplifying, I would say that the ordinary form stresses rational understanding, speaking in prose, as it were. The extraordinary form provides rich food for the intellect also, but relies heavily on gesture, symbolism, intuition, silence, ritual action without words, speaking in poetry, you might say. Man knows both rationally and intuitively. He needs both prose and poetry. If the two usages, like two different cultures, can patiently live with each other over time, they can become friends.

What pastoral benefits from this new apostolate?

The monastery of San Benedetto in Norcia is in a unique position. The pastoral life of the town is served very well by the diocesan clergy.The Basilica, on the other hand, is not a parish, but a shrine, whose pastoral attention is focused on pilgrims who came from all over the world. We are an international community serving an international public. The pilgrims come for a specifically Benedictine liturgy, which is characterized by what I would call a monastic or contemplative style. This is our unique contribution. The extraordinary form is very conducive to this contemplative, even mystical style, which is why the young people are so drawn to it.We celebrate the Mass in the ordinary formin the same style, which iswhy people come from far and wide to participate in our Sunday Mass.
To use an expression taken from the world of commerce, growth and development depend on finding a distinctive “niche”. This special apostolate of celebrating the Eucharist in utroque usu, makes the Norcia monastery distinctive, unique. I'm sure it will contribute to the growth of the community, in a time when young people aren't interested in a vocation that means living “just like everyone else”.

(L'intervista al Priore del Monastero di Norcia è estratta dal loro Giornalino disponibile anche qui ). Thanks to NLM and RN.

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